munca noastra

din munca noastra/ a mi munkánk**************************************************bine ati venit/ isten hozzot

miercuri, 13 aprilie 2011

Creativitatea - Kreativítás , alkotás

Si după lecţia cu bucătăria, o dată ce ai înţeles cum vine treaba cu responsabilitatea eşti ca şi un adevărat bucătar- am tras noi repede concluzia. Respecţi normele de igienă, de protecţie, de gătit şi gata- te poţi bate cu pumnii în piept. Însă, la cursul de aseară, doamna priofesoara Albu iar ne-a sucit spunîndu-ne că munca de bucătar abia după asta începe.
Amikor a konyhában az óra után megérted, hogy ez a munkahely nagy felelősséggel jár ,akkor már egy igazi szakácsként gondolkozol –hamar megértettük mi a dolgunk.Betartod a munkavédelmi-,
tisztasági – és főzési szabályokat, igen akkor már megverheted a melledet is.A tegnap esti tanfolyamon Albu mérnők-nő-tanárnő azt mondta nekünk, hogy a szakács munka csak ezután kezdődik el  igazából.
Foarte contrariaţi ne-am uitat unii la alţii. Da, ne spune ea, nici un bucătar nu seamănă cu altul şi asta datorită elementului de creativitate. Reţetele sunt aceleaşi, se pot respecta întocmai însă modul de creativitate al fiecărui bucătar în parte nu se poate copia. Acum să vă vedem- ne spune ea zîmbind cu subînţeles. O dată terminată mîncarea, porţionarea în formele care se cer, începe munca de creaţie. Felul în care se ornează, se decorează, indiferent că e vorba de ciorbă, de salată, de gustări sau alte feluri de mîncare, va face să crească atît apetitul clientului cît şi dorinţa noastră de a găti şi mai bine şi mai apetisant. Şi mai creativ.
Éppen ellenkezőleg, néztünk mi egymásra. Igen, azt mondja, egyik szakácsot a másiktól a kreativitása („műalkotása”)különbözteti meg,. A receptek leírása mindenütt ugyanaz,és ezeknek a betartása sem nehéz,amit nem lehet utánozni az a saját kreativitásod ,  leleményességed az ami egyénivé tesz mindenkit. Mosolyogva csak annyit mondott:Most lássuk meg ki mire is képes.Az ételek elkészítése és adagolása után  kezdődik el az alkotás, díszítés. Azt hogy hogyan díszítünk ki egy étellel teli tálat, az lehet leves, főétel , saláták, előételek vagy akár desszert is ,az a vendég nemcsak az étvágyát gerjeszti, hanem a mi főzési kedvünket is növeli,hogy minél jobban és gusztusosan készítsük el az ételeket a tálaláshoz. Ez az alkotás lényege.
  Domnul profesor de curs, adică cel de toate zilele de curs-domnul Borlan, a dat-o pe glumă spunînd că acest gen de muncă creativă vine atunci cînd bucătarul se plictiseşte. Aşa cum şi un client se poate plictisi de acelaşi fel de mîncare făcut şi aranjat mereu la fel. Şi atunci de ce să nu ne punem mintea la contribuţie?!
Şi dintr-o dată ne-am simţit ca atunci cînd se iese dintr-o pădure foarte încîlcită într-o poieniţa plină de flori şi soare.
A tanár úr aki a tanfolyamon készít fel minket Borlanúr viccesen jegyezte meg, hogy ezt a fajta munkát a szakács akkor szokta csinálni amikor nagyon unatkozik. Csak úgy a vendég is aki már többször kéri ugyanazt az ételt mindig ugyanabban a formában kapja, éppen ezért kell egy kicsit másképpen tálalni, díszíteni.
És hirtelen úgy éreztem magam, mind aki egy ágas-bogas kusza erdőből egy napsütéses, virágokkal tele rétre értem volna ki.